INSIDIOUS NAZNACZONY (2011) sensacyjny 22 lipca 2011 "Naznaczony" to
intrygujący i zaskakujący horror, który bez trudu znajdzie swoje miejsce obok takich
klasyków gatunku jak "Egzorcysta", "Omen", czy "Duch". |
|||||||||||||||||||
ZRECENZUJ | |||||||||||||||||||
przedstawia
film twórców PARANORMAL ACTIVITY i
reżysera PIŁY NAZANACZONY
(tyt. oryg.
INSIDIOUS) W
rolach głównych: PATRICK WILSON ROSE BYRNE BARBARA HERSHEY LIN SHAYE Reżyseria: JAMES WAN
w kinach od: 22 lipca 2011
STRESZCZENIE Josh (Patrick Wilson) i Renai
(Rose Byrne) wraz z trójką dzieci tworzą szczęśliwą rodzinę. Po przeprowadzce do
nowego domu stają się świadkami niecodziennych wydarzeń. W nocy towarzyszą im
niepokojące dźwięki dochodzące z różnych części domu, przez pomieszczenia
przemykają tajemnicze cienie. Pewnego dnia ich syn ulega
niegroźnemu z pozoru wypadkowi. Następnego ranka jednak nie wybudza się ze snu. To, co
z pozoru wygląda na śpiączkę okazuje się wstępem do wydarzeń, których
współczesna nauka nie potrafi wyjaśnić. Wezwani na pomoc eksperci od paranormalnych
zjawisk stają przed wyzwaniem, które przekracza ich możliwości. Po wezwaniu na pomoc
medium (Lin Shaye) rozpoczyna się walka o przetrwanie, której stawką jest życie syna,
opętanego przez siły z innych wymiarów. Kluczem do rozwiązania sprawy
jest przeszłość Josha i jego wspomnienia James Wan i Leigh Whannell,
budując mroczny klimat filmu NAZNACZONY, złożyli
hołd klasykom horroru lat siedemdziesiątych. O
PRODUKCJI 1. Powiedzcie o swoich inspiracjach i o
tym, jak rozwijał się pomysł i praca przy filmie? O swoich inspiracjach mówi
James Wan: "Jestem wielkim fanem opowieści Leigh Whannell dodaje:
"James i ja mieliśmy poczucie, że nie mieliśmy tak naprawdę nigdy szansy na
zrobienie prawdziwego horroru - Piła była
bardziej thrillerem (dreszczowcem). A nam od dawna po głowie chodziło zrobienie
najbardziej przerażającego filmu wszechczasów! Wiem, że brzmi to górnolotnie ale
naprawdę mieliśmy zapał i przekonanie, że jesteśmy w stanie to zrobić. Myślę, że
w dzisiejszych czasach dla scenarzysty zostało niewiele nowych historii do opowiedzenia.
Trudno było znaleźć coś, co nas zainteresuje 2. Ponieważ nowy projekt odbiega od tego,
co dotychczas robiliście, powiedzcie jak przygotowywaliście się do niego? Wan: "Po zrobieniu Piły nie chciałem wracać do krwawych jatek.
Chciałem też udowodnić, że jestem w stanie zaproponować widzowi coś więcej niż
wypruwanie wnętrzności. Skoncentrowałem się więc na elementach, które niosły strach
i niepokój ale bez rozlewu krwi. Spędziłem mnóstwo czasu na oglądaniu starych,
czarno-białych filmów, jak niskobudżetowy Karnawał
umarłych (1962 r.) czy Niewinni (1961 r.),
po których naprawdę miałem gęsią skórkę na plecach. Oglądałem też bardzo stare,
czarno-białe fotografie, żeby wczuć się w lekko zamglony i niepokojący klimat." Whannell: "Podczas pracy
nad scenariuszem dbałem o to, żeby postacie przypominały ludzi z krwi i kości, tak,
żeby widzowie mogli się z nimi łatwiej utożsamić. To pozwoli im poczuć, że to, co
spotka bohaterów na ekranie, może wydarzyć się w normalnym życiu. W sposobie
budowania postaci odwołałem się trochę do świetnie przyjętego przez krytykę i
publiczność Egzorcysty. Tam postacie nie były
papierowe, ale wyraziste i bardzo dramatyczne a historia rozwijała się stopniowo,
przechodząc od codzienności do nadprzyrodzonych zdarzeń. To było jak fundamenty, na
których można później budować nastrój." 3. Jak się pracowało przy filmie tak
odmiennym jak Piła? James Wan:
"Zdecydowaliśmy się opowiedzieć naszą nadprzyrodzoną historię tak, jakbyśmy
mówili komuś o czymś, co właśnie przytrafiło się naszej rodzinie albo znajomym.
Technicznie więc, nasz film może być historią opartą na prawdziwych wydarzeniach.
Chciałem, żeby NAZNACZONY był dla widzów tym, czym w 1982
roku był dla nich Duch Spielberga. Po
pierwszym spotkaniu producenci NAZNACZONY dali ekipie wolną rękę,
zawierzając całkowicie reżyserowi I scenarzyście. Leigh Whannell: "Na
planie mieliśmy dużą swobodę twórczą we wprowadzaniu naszych pomysłów w życie.
Nikt nie ograniczał naszej kreatywności, jak to się dzieje czasem w różnych studiach
filmowych. Nikt nie zaglądał nam przez ramię." 4. Czy macie w tym filmie jakąś ulubioną
scenę albo taką, która najbardziej zapadła Wam w pamięć? James Wan: "Bardzo
lubię tę scenę, kiedy mąż i żona (Patrick Wilson i Rose Byrne) rozmawiają
wieczorem, leżąc w łóżku i nagle słyszą głośne pukanie do drzwi. Patrick idzie
sprawdzić, co się dzieje. Zastaje otwarte drzwi. Włącza alarm i wraca do łóżka. Po
chwili alarm zaczyna wyć a drzwi są znowu szeroko otwarte! Oparłem tę scenę na
własnych przeżyciach: kiedyś, w środku nocy tak samo obudził mnie wyjący alarm, a ja
leżałem przerażony, wyobrażając sobie bardzo realistycznie nieproszonych gości
buszujących po moim domu. Było to bardzo przerażające uczucie. Mając je w pamięci
chciałem je wnieść do naszego filmu." Whannell: "Ja
zapamiętałem scenę seansu spirytystycznego, ponieważ w moim scenariuszu był to jedyny
moment, który sprawił mi trochę kłopotów. Był trochę dziwaczny, bardzo rozbudowany
i mógł okazać się niełatwy w tworzeniu. 5. Muzyka jest bardzo istotnym elementem w
każdym thrillerze. Jak pracowaliście z nią w Waszym filmie? James Wan: "Cóż,
dobrą stroną świetnej współpracy jest możliwość inspirowania siebie nawzajem.
Leigh, pracując nad scenariuszem, słuchał dużo muzyki. Mówił, że prowadziła go podczas pracy. Po skończeniu dał mi swoją
płytę Whannell: "Kiedy
pisałem scenariusz, zrobiłem kompilację różnych utworów, głównie awangardowych
twórców, takich jak Krzysztof Penderecki czy Angelo Badalamenti i
pokazałem ją Jamesowi. Ta składanka wcale nie była tak oczywista dla kanonu filmów
grozy - była bardziej eksperymentalna. Ale chciałem, żeby nasz film był trochę
nieprzewidywalny i taka muzyka do tego pasowała." 6. Dlaczego do głównych ról wybraliście
Patricka Wilsona i Rose Byrne ? James Wan: "Oni
świetnie osadzili wydarzenia filmowe w realnym świecie. Kiedy ich syn zapada w
śpiączkę, wręcz fizycznie czujesz ich cierpienie i ból. Tych dwoje naprawdę weszło
w ten projekt. Nie potraktowali tego jak zwykłej, etatowej roboty ale jak pełne pasji
przedsięwzięcie." Whannell: "Wnieśli do
filmu powiew świeżości także dlatego, że nie byli nie byli typowymi aktorami filmów
grozy. Praca w horrorach czasem zmienia grę aktorską w nieznośną manierę, a dzięki
nim uniknęliśmy tego. Poza tym, w 2006 roku Patrick zagrał w jednym z moich ulubionych
filmów: Małe dzieci w reżyserii Todda Fielda,
i był tam dokładnie taki, jakiego teraz potrzebowaliśmy." 7. Jak pracowało się wam z producentami Paranormal Activity? James Wan: "Jednym
słowem - świetnie! Uwielbiam tych gości. Byli niesamowicie pomocni i ufali mi
całkowicie. Wykorzystałem nawet kilka ich pomysłów." Whannell: "Ci goście na
każdym kroku ułatwiali nam życie. Pamiętam nasze pierwsze spotkanie, podczas którego
rozmawialiśmy o horrorach. Okazało się, że mamy podobny gust. Poza tym jesteśmy
wielkimi fanami Davida Lyncha. Nie pozostało nam więc nic innego, jak po prostu wziąć
się do roboty! W trakcie pracy dostawaliśmy od nich ciągłe wsparcie a nasza
współpraca była bezproblemowa." 8. Co chcielibyście przekazać swoim
fanom? James Wan: "Chciałbym,
żeby podeszli do naszego filmu bez żadnych oczekiwań, czym film ma lub mógłby być.
Mam nadzieję, że będą się po prostu bawić oglądając to, co chciałem stworzyć:
taki oldskulowy, przyprawiający o gęsią skórkę thriller, którym jest moim hołdem
tym wszystkim filmom, na których się wychowałem i które uwielbiałem. Nie były to
produkcje wielkich wytwórni ale właśnie dzięki temu stały się unikalne, były pełne
świeżych i zaskakujących pomysłów. Nie były też tylko kolejnymi, tandetnymi
sequelami czy remake'ami. Leigh Whannell: "W
dzisiejszych czasach prawdziwie przerażający film jest jak rzadki diament - na palcach
jednej ręki mogę policzyć te, które naprawdę mnie przestraszyły. To niewiele. Jeśli
nasz film trafi na tę listę - będę szczęśliwy. Chcę, by widzowie poczuli się jak
w latach 70-tych, czasach klasyki horrorów." 9. Jaki był wasz ulubiony thriller lub
taki, który najbardziej na was wpłynął, kiedy
dorastaliście? James Wan: "Pierwszym
nowocześnie zrobionym był Duch i śmiertelnie
mnie wystraszył. A kiedy byłem starszy, ogromne wrażenie wywarł na mnie Egzorcysta. Ktoś, kto widział NAZNACZONEGO opisał go jako 'Poltergeist spotyka Egzorcystę'. Spodobało mi się." Whannell: "Na mnie największy wpływ wywarł film Szczęki. Tak się go bałem, że nie chciałem
spać pod kołdrą, bo mógł przypłynąć rekin i mnie zjeść. Kiedy dorosłem,
odkryłem Lśnienie, Egzorcystę i Coś. Uwielbiałem
też Martwe zło. OBSADA PATRICK WILSON (Josh) aktor, który karierę zaczynał na
deskach teatralnych. W kinie znany z takich filmów, jak Upiór w operze (2004, nominacja do nagrody Złoty
Satelita), Alamo, Małe dzieci z Kate Winslet, Biegając z nożyczkami, Wieczór, Fioletowe
fiołki, Ocaleni. W 2010 roku, oprócz NAZNACZONEGO,
zagrał w Dzień dobry TV z Harrisonem Fordem i
Diane Keaton, Tak to się teraz robi z Jennifer
Aniston, Drużynie A W 2004 roku, za rolę w serialu
HBO, Anioły w Ameryce, Wilson otrzymał
nominacje do nagród Złoty Satelita, Złoty Glob oraz Emmy. Dwa lata później otrzymał
nominację do nagrody Satelita dla najlepszego aktora za rolę w Małych dzieciach. Patrick Wilson występuje
również na Broadwayu. W 2001 roku otrzymał swoją pierwszą nominację do nagrody Tony
za występ w musicalu The Full Monty. Za tę
rolę był nominowany do nagrody Drama Desk i Outer Critics Circle Award. Kolejne dwie
nominacje do nagrody Tony oraz nagrodę Drama Desk Award dla najlepszego aktora
musicalowego otrzymał rok później, za sztukę Oklahoma!
Po kilku latach pracy przy
produkcjach filmowych, powrócił na Broadway w 2006 roku w sztuce Barefoot In the Park a w sezonie 2008/2009 grał w
sztuce Arthura Millera All My Sons. Wkrótce na ekranach kin pojawi
się w Young Adult u boku Charlize Theron ROSE BYRNE (Renai), rodowita Australijka, która
na małym ekranie pojawiła się w wieku 10 lat a karierę filmową rozpoczęła 2 lata
później kinowym filmem Dallas Doll. Krytyka
bardzo dobrze przyjęła jej rolę w komedii Partnerska
rozgrywka W jej dorobku są taki tytuły,
jak Bogini roku 1967 (2000 rok, Puchar Volpi dla
najlepszej aktorki), Gwiezdne Wojny-Atak Klonów,
Miasto duchów, Na wynos, The Rage In Placid Lake (2003,
nominacja do nagrody AFI), Nie oddam zamku,
Apartament, Troja, Lokatorzy, Siedem żyć, Maria Antonina (2006, reżyseria Sophia
Coppola), thriller 28 tygodni później z Robertem Carlylem, Adam (nagrodzony w Sundance w 2009), Zapowiedź u boku Nicolas Cage'a, Idol Od 1989 roku zagrała w ośmiu
serialach TV, m.in. G.P., Szkole złamanych serc,
Tropem zbrodni, Casanovie oraz świetnie przyjętym przez krytykę thrillerze
prawniczym Układy. Za ten ostatni dostała
jedną nominację do AFI oraz jedną nagrodę AFI dla najlepszej australijskiej aktorki w
produkcji zagranicznej oraz dwie nominacje do Złotego Globu i dwie nominacje do nagrody
Emmy. W lecie tego roku rozpoczną się zdjęcia do kolejnego, czwartego sezonu Układów BARBARA HERSHEY (Lorraine), zagrała w prawie dwudziestu
serialach, a na dużym ekranie pojawiła się ponad siedemdziesiąt razy. Jej kariera
nabrała rozpędu po filmie Kaskader z przypadku
z Peterem O'Toole (1980) i Pierwszy krok w kosmos,
gdzie zagrała u boku Eda Harrisa, Sama Sheparda i Dennisa Quaida. Potem były taki
tytuły, jak m.in. Hannah i jej siostry
(nominacja do nagrody BAFTA), Cisi ludzie (1987,
Złota Palma dla najlepszej aktorki), Wet za wet,
Świat na uboczu (1988, Złota Palma dla najlepszej aktorki), Ostatnie kuszenie Chrystusa (1989, Złoty Glob,
nominacja dla najlepszej aktorki drugoplanowej), W
imię miłości (nagroda Złoty Glob i Emmy), Paris
Trout (nominacja do Emmy), Reporter,
Niebezpieczna kobieta, Upadek, Portret damy (nominacja do Oskara, Złotego Globu, nagrody LAFCA i NSFC), Schody do nieba (nominacja do Złotego Satelity),
Śniadanie mistrzów, Szczyt głodu, Albert
Schweitzer, Czarny łabędź (nominacja do nagrody BAFTA dla najlepszej aktorki
drugoplanowej). LIN SHAYE (Elise Reiner) zagrała w jedenastu serialach
i ponad stu filmach kinowych. Z aktorstwem zetknęła się na studiach, a po ich ukończeniu grała przez wiele lat w
teatrze w Nowym Yorku. Krytycy docenili jej role w Tartuffe
na Festiwalu Szekspirowskim i The Taking of Miss
Jane, za którą dostała Drama Critics Award. Na dużym ekranie zadebiutowała w 1975
roku rolą polskiej prostytutki w filmie Ulica
Hester. Dwa lata później, na wieść o tym, że Jack Nicholson chce ją poznać,
pojechała do Los Angeles. Wkrótce zagrała z nim w Idąc na południe. W 1982 roku, tęskniąc za
nowojorskim teatrem postanowiła, wraz z grupą 12 innych aktorów, założyć swój.
Działał przez ponad dekadę skupiając wokół siebie wiernych widzów a Lin Shaye wraz
z zespołem zebrała przez ten czas wiele nagród. W tym czasie Lin wystąpiła w ponad
dwudziestu filmach, z których bardziej znane to Koszmar
z ulicy Wiązów, Critters i Critters II, Kochanka, Ukryty, Księga miłości, I kowbojki
mogą marzyć, Łabędzi śpiew, Bez skrupułów. Potem był hit kinowy, komedia Głupi i głupszy, Złe towarzystwo, Kręgogłowi Jest uważana za specjalistkę
od filmów grozy a za kultowe uważa się takie filmy z jej udziałem, jak 2001 Maniacs z 2005 roku z Robertem Englundem
(oraz sequel z 2010), Węże w samolocie z
Samuelem L.Jacksonem, Piekielne sąsiedztwo ze
Snoop Dogg'iem i Dannym Trejo czy Killer by Nature
z Ronem Perlmanem i Amandem Assante. W ostatnich dwóch latach zagrała w ponad dwudziestu
produkcjach. REALIZATORZY JAMES WAN (reżyser) pochodzi z Australii. Wiedzę na
temat filmu i mediów zgłębiał na studiach w Royal Melbourne Institute of Technology.
Tam po raz pierwszy spotkał Leigha Whannella. Szybko znaleźli wspólny język a ich
fascynacja dreszczowcami przerodziła się po latach w najgłośniejszą w kinie serię Piła. Pierwszym filmem, który Wan
wyreżyserował był Stygian z 2000 roku
(napisał też scenariusz), trzy lata później nakręcił słynną Piłę z Dannym Gloverem Przez dwa ostatnie lata, jako
reżyser, pracował nad filmami Castlevania James Wan często dogląda
montażu swoich filmów, był też konsultantem, pomysłodawcą i reżyserem kilku
trailerów do gier komputerowych. Reżyser ma na swoim koncie
nagrodę Greg Tepper Award z 2004 oraz wpis do Księgi Rekordów Guinnesa: "dla serii
horrorów, która odniosła największy sukces na świecie", bo seria Piła z Panem Zagadką zarobiła do tej pory
ponad 730 milionów dolarów. LEIGH WHANNELL (scenarzysta) pochodzi z australijskiego
Melbourne Podczas studiów w Royal
Melbourne Institute of Technology, poznał Jamesa Wana, z którym spotkał się wkrótce
na planie filmu Stygian, w którym Whannell
zagrał główną rolę a Wan wyreżyserował. Jako aktor Leigh Whannell
zagrał w takich filmach, jak Razor Eaters, Matrix
Reaktywacja, Piła (nominacja do nagrody Teen Choice w 2005 roku), Doskonały dzień, Piła II, Piła III, Wyrok śmierci, Doggie Heaven, Ostatnia
Wieczerza. Był autorem scenariusza trzech
pierwszych części Piły, Doggie Heaven, Ostatniej Wieczerzy, Saw Rebirth oraz Black. Jako producent wykonawczy pracował przy Ostatniej Wieczerzy oraz sześciu częściach Piły, oprócz części pierwszej. W 2004 roku
Whannell otrzymał nagrodę Greg Tepper Award. JASON BLUM (producent) wyprodukował ponad
dwadzieścia filmów. Pierwszą jego produkcją był Kicking and Screaming z 1995 roku, gdzie na
planie pełnił rolę zastępcy producenta. Współpracował z Paramount
Pictures, Miramax Films, robił filmy dla HBO Films a w 2000 roku założył własną
firmę, Blumhouse Productions. W następnych latach
wyprodukował m.in. Hamleta, Histeryczną ślepotę, Szczęśliwy numerek,
Miłość bez końca, Nagrody Darwina oraz kultowy już horror Paranormal Activity. Film ten przyniósł mu
nominację do nagrody Independent Spirit. Niskobudżetowy film (koszt około 15 tysięcy
dolarów) zarobił na świecie ponad 150 milionów dolarów lokując go w czołówce
najbardziej dochodowych filmów wszechczasów. Film doczekał się sequela a niedługo na
ekrany wejdzie część trzecia. Kolejne jego produkcje to Graduation, Lektor, Przypadkowy mąż, Dobra wróżka
a w ostatnim czasie The Bay, Area 51, Lovelace, The
Lords of Salem. OREN PELI (producent) wyemigrował z Izraela do USA
w wieku dziewiętnastu lat. Na początku zajmował się animacją i grafiką komputerową,
co przydało mu się w późniejszych latach, kiedy, jako montażysta, wziął aktywny
udział Ostatnie jego
przedsięwzięcia, jako producenta, to dwie kolejne części Paranormal Activity oraz Area 51. Ten ostatni również wyreżyserował,
napisał też scenariusz. Za pierwszą część Paranormal Activity otrzymał nominację do
Głównej Nagrody Jury na Festiwalu w Slamdance oraz nominację do nagrody Independent
Spirit. STEVEN SCHNEIDER (producent) jest krytykiem filmowym i
absolwentem filozofii Uniwersytetu Harwarda i Uniwersytetu w Londynie. Jest autorem
Po przeprowadzce do Los Angeles rozpoczął
karierę jako producent. W
jego port folio znajdują się takie tytuły, jak trzy części Paranormal Activity, Fase 7, |
|||||||||||||||||||