TWITTER BLOGGER SKULLATOR PLIKI COOKIES KANAŁ YOU TUBE | ||
NASTĘPNY JESTEŚ TY /YOU’RE NEXT/ 06.09.2013 NASTĘPNY JESTEŚ TY /You’re Next/ jeden z najinteligentiejszych i nastraszniejszych filmów ostatnich lat, który pierwszorzędnie gra ze schematem gatunku. Gang zamaskowanych, uzbrojonych w kusze i siekiery morderców napada na letnią posiadłość Davisonów i terroryzuje jej mieszkańców. Nikt nie wie kim są napastnicy i dlaczego spokojna, rodzinna kolacja zamieniła się w śmiertelną pułapkę. Sytuacja wydaje się beznadziejna. Niespodziewanie jeden z członków rodziny okazuje się wyjątkowo utalentowanym zabójcą. Rewelacyjnie przyjęty przez krytyków i publiczność podczas światowej premiery na festiwalu filmowym w Toronto, wymieniany jako jeden z nowych klasyków gatunku film jest dziełem młodego utalentowanego reżysera Adama Wingarda. W rolach głównych występują: Sharni Vinson, Nicholas Tucci, Wendy Glenn, Sarah Myers i Amy Seimetz. Autorem scenariusza jest Simon Barrett. Premiera w Polsce: 06.09.2013 /czas trwania: 94 min/
NIE JESTEŚ BEZPIECZNY NAWET WE WŁASNYM DOMU! Pomysł na film NASTĘPNY JESTEŚ TY zaczął kiełkować w umyśle Adama Wingarda w 2010 podczas montażu jego poprzedniego filmu, kiedy reżyser zaszył się w położonym na odludziu domu w Alabamie. „W takich miejscach człowiek staje się w pełni świadomy odizolowania od społeczeństwa i zaczyna tworzyć paranoiczne scenariusze, wedle których ktoś mógłby bez jego zgody i wiedzy wtargnąć do mieszkania. W takich sytuacjach raczej nie możemy polegać na policji, i w obliczu zagrożenia jesteśmy zdani wyłącznie na siebie” – opowiada Wingard. Wingard znalazł ujście swych paranoicznych myśli w klasyce gatunku – filmie z nurtu home invasion, gdzie głównym motywem jest osaczenie bohatera (bohaterki) przez mordercę w jego (jej) własnym domu. „Zacząłem zdawać sobie sprawę z faktu, iż ostatnimi filmami, które naprawdę przypadły mi do gustu były właśnie filmy z gatunku home invasion" - mówi reżyser. “Gdy ostatnio po raz kolejny obejrzałem Krzyk, przypomniałem sobie jak doskonale skonstruowana, niepokojąca i zarazem intrygująca była pierwsza scena tego filmu”. Łącząc zainteresowania filmowe z przeświadczeniem, iż „jedyną rzeczą, która naprawdę go przeraża jest fakt, że ktoś może napaść na niego w jego własnym mieszkaniu”, reżyser postanowił stworzyć własny horror utrzymany w rzeczonym klimacie.
Gdy pomysł całkowicie się wyklarował, Adam spotkał się ze swoim współpracownikiem - scenarzystą Simonem Barrettem. “Uwielbiam, gdy film jest tak straszny, że aż podskakuję w fotelu. Niezwykła jest ta złość na twórców, że zmusili mnie do zachowania się w taki właśnie sposób” wyjaśnia Wingard. “Chciałem stworzyć coś podobnego samodzielnie w filmie NASTĘPNY JESTEŚ TY. Barret wyraził zainteresowanie produkcją gwarantującą tak silne doznania, jednak chciał, aby opowiedziana historia była w takim stopniu zaskakująca co straszna. „Widać było, że ma on już dosyć bohaterów, którzy przywiązywani są do krzeseł a następnie torturowani. Inne filmy z tego gatunku już pokazały nam jak okropny i przerażający może być scenariusz takiej produkcji, natomiast Simon chciał opowiedzieć widzom nieco inną, bardziej zaskakującą a jednocześnie inteligentną historię”. Półtora miesiąca po wstępnych rozmowach dotyczących pomysłu na film, Barrett odwiedził Wingard’a ponownie – tym razem z pierwszą wersją scenariusza NASTĘPNY JESTEŚ TY. Nadal był to horror, którego akcja dzieje się głównie w domu, jednak dodatkowo wprowadzono wielowątkową i zaskakującą fabułę, na której tak bardzo zależało Barretowi. NARZĘDZIA ZBRODNI Z KUCHENEJ PÓŁKI Wzmocnienie czynnika strachu, którego publiczność i tak się niejako spodziewa, dodaje różnorodność broni, którą posługują się napastnicy w NASTĘPNY JESTEŚ TY. „Skupiliśmy się na prezentowaniu rzeczy, które można znaleźć w każdym domu, a jednocześnie rzucić na rzeczone przedmioty nowe światło. Pamiętam dorastanie w domu mojej matki, gdzie jednym z utensyliów kuchennych był tłuczek do mięsa. Był to rodzaj młotka, którym zmiękczało się mięso na kotlety, jednak dla mnie zawsze wyglądał on jak jakiś iście barbarzyński przyrząd; jak coś, co stworzono podczas krucjat aby zabijać zakutych w zbroje przeciwników.” Początkowo Wingard był nieco sceptyczny wobec użycia przez napastników kusz. Jak mówi: „Czytając scenariusz pierwszy raz, uznałem to za nieco staromodne”. Adam zgodził się jednak na wykorzystanie nietypowych narzędzi w swoim filmie, których zadaniem było „popchnięcie widowiska skupionego na przemocy na nowe tory”. Jak sam mówi: „Widok człowieka zabitego strzałą wbitą w czaszkę jest zarówno przerażający i brutalny. Był to doskonały punkt zaczepienia jeżeli chodzi o zaimplementowanie w filmie jak największej ilości takich elementów. Chcieliśmy, aby produkcja charakteryzowała się sugestywnym klimatem i była realistyczna, a jednocześnie pragnęliśmy, aby widownia podczas seansu dobrze się bawiła.” Mimo, iż NASTĘPNY JESTEŚ TY jest bezsprzecznie filmem brutalnym i mrożącym krew w żyłach, producenci starali się uniknąć przeobrażania swojego dzieła w bezmyślną jatkę. Barrett stwierdza: „Osobiście nie mam nic przeciwko takim filmom, jako że wnoszą one do kinematografii wiele ciekawych i innowacyjnych rozwiązań, jednak moim zamierzeniem było stworzenie filmu nieco wyższych lotów. Miał on być inteligentną odpowiedzią na pytanie co może się stać, jeżeli do dramatyzmu i poczucia dysfunkcjonalności towarzyszącemu jednoczeniu się członków rodziny dodamy niespodziewane zagrożenie z zewnątrz.” AKTORZY W ROLACH SKŁÓCONYCH CZŁONKÓW RODZINY Kusze oraz tłuczki do mięsa wykorzystane w filmie NASTĘPNY JESTEŚ TY spełniałyby swoje tradycyjne funkcje, gdyby tylko osią fabuły nie była skłócona i rozbita rodzina Davison’ów. Casting na członków rodziny – oraz ich najbliższych – był aspektem kluczowym jeżeli chodzi o przedstawienie w filmie wizji jego twórców. Nabór do filmu zaczęto od poszukiwania odtwórczyni roli Erin, chaotycznej studentki z Australii, która spotyka rodzinę swojego chłopaka, Creisian’a po raz pierwszy w życiu. “W przypadku większości horrorów, protagonistki mają odrobinę szczęścia i udaje im się uciec z opresji za każdym razem, lub też są to kobiety, nad którymi cały film znęcają się inni bohaterowie” mówi Wingard. „Naszym zamierzeniem było nadanie postaci Erin głębi. To osoba, która jest w stanie wziąć sprawy we własne ręce i nie musi w walce o swoje życie opierać się na sile męskich mięśni.” Jak wyjaśnia Barrett: “Niemal niemożliwe jest udawanie wewnętrznej siły, którą naturalnie nosi w sobie Erin. Gdy swoją część roli przedstawiła nam na próbie Sharni Vinson, po jej wystąpieniu zabrakło nam słów. Jest jedną z najtwardszych kobiet, jakie dane mi było poznać. Jest nie do złamania.” Mimo iż Erin początkowo miała być Amerykanką, po spotkaniu twórców z Vinson, jej narodowość zmieniono na australijską. „W byciu rdzenną Australijką jest jakaś ukryta siła” wyjaśnia Wingard „Zdaje mi się, że robaki są tam większe, a fauna bardziej jadowita.” Vinson wspomniała, iż w dzieciństwie spędziła szmat czasu na oglądaniu horrorów. “Dorastając organizowałam z moimi przyjaciółkami wieczorne spotkania; od najmłodszych lat oglądałyśmy Freddiego Krueger’a w Koszmarze z Ulicy Wiązów, jak również podziwiałyśmy kunszt Krzyku, Smętarza dla zwierzaków, Lalki Chucky, czy Szczęk. Niemniej jednak, przeszkolenie taneczne i aktorskie okazało się być niezwykle pomocne podczas prac nad filmem NASTĘPNY JESTEŚ TY. Jak sama mówi „Sceny walk, zwłaszcza te, w której przez trzy minuty mieliśmy niejako tańczyć, wykorzystując elementy otoczenia, jak również olej i wodę, były po prostu niesamowite.” Wingard oraz Barrett nie musieli długo szukać aktorów odtwarzających róle trójki z czworga rodzeństwa Davison— Crispian’a, Drake’a oraz Aimee, w których role wcielili się kolejno AJ Bowen, Joe Swanberg i Amy Seimetz. Role w NASTĘPNY JESTEŚ TY pisane były z myślą o nich. Nicholas Tucci zagrał postać czwartego, najmłodszego brata, Felixa, przez Wingard’a określanego mianem “karła”. Wendy Glenn gra jego rozkochaną w gotyckich klimatach dziewczynę, Zee. Ti West, który współpracował już wcześniej z Wingard’em i Swanberg’iem podjął się roli chłopaka Aimeee, Tariq. Margaret Laney gra natomiast żonę Drake’a, Kelly. W POSZUKIWANIU POSIADŁOŚCI NA ODLUDZIU Lwia część zdjęć do NASTĘPNY JESTEŚ TY miała miejsce w śnieżnej Kolumbii w stanie Missouri i zajęła około 26 dni. Większość z tych dni pochłonęło kręcenie ujęć w nieco zniszczonej willi stylizowanej na okres świetności dynastii Tudorów. Budynek ten jest zarówno posiadłością rodziny Davison’ów, jak i osią fabuły produkcji. “Znalezienie właściwej posiadłości okazało się być jednym z najtrudniejszych wyzwań wstępnej fazy produkcji” mówi reżyser, Adam Wingard. “Przyglądaliśmy się znacznej ilości budynków – od nowoczesnych, po całkowicie wiejskie. Żaden z nich jednak nie wydawał się być odpowiedni dla filmu.” Kierownik produkcji, Thomas S. Hammock, był tym, który przeforsował właściwą lokację. “Zawsze, gdy poszukiwaliśmy właściwych budynków, Tom mówił, że to miejsce ma coś, jednak brakuje mu czegoś innego. Zawsze mogliśmy zgadnąć, czy dane miejsce jest odpowiednie – wystarczyło tylko spojrzeć na jego wyraz twarzy.” “Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem zdjęć w końcu udało nam się znaleźć posiadłość, w której można było nakręcić film. Nikt nie zamieszkiwał jej przez około dwanaście lat, tak więc trzeba było scenerię nieco unowocześnić. W ciągu dwóch tygodni Tom całkowicie zmienił wystrój wnętrza. To było niesamowite. Jesteśmy pewni, iż bez Toma nie dokonalibyśmy tego wszystkiego”. KULISY POWSTAWANIA FILMU Po tym, jak Hammock poprawił wygląd willi, Wingard musiał znaleźć sposób na nakręcenie NASTĘPNY JESTEŚ TY bez pozostawiania budynku po zakończeniu zdjęć w stanie, który rzeczywiście sugerowałby wtargnięcie bandytów. „Znajdowaliśmy się w domu z bogatą historią i nie mogliśmy sobie pozwolić na zabrudzenie ścian. Musieliśmy więc zbudować atrapy ścian, w które następnie można było wbijać strzały oraz wkręcać śruby. W każdym przypadku, gdy na ekranie zobaczycie jakikolwiek przedmiot lecący przez dom, powinniście mieć świadomość, że nagranie takiej sceny wymagało zastosowania atrap oraz dwóch godzin rozkładania scenografii. Tylko dzięki tym kawałkom tektury mogliśmy być pewni, że żaden fragment domu nie zostanie uszkodzony” wyjaśnia reżyser. Realizm, który uzyskano w NASTĘPNY JESTEŚ TY jest wynikiem kunsztu reżyserskiego Wingarda. “Film ten całkowicie różni się od podobnych produkcji” mówi Wendy Glenn, odtwórczyni roli Zee. „Sposób w jaki Adam kreuje kolejne ujęcia uznać można za bardzo bliski aktorom i niemal osobisty. Moim zdaniem tworzy to w widzach odpowiednie poczucie napięcia. Oglądając produkcję ma się wrażenie uczestniczenia w wypadkach, których nie powinno się w ogóle widzieć. Jest to dzieło bardzo osobiste i przez to tak przerażające.” Sharni Vinson, wcielająca się w rolę Erin, dodaje: “Adam Wingard jest geniuszem, a jego sposób tworzenia zmienia oblicze gatunku. Nie boi się on myśleć nieszablonowo, spróbować czegoś, co inni uznają za nieodpowiednie. Jest doskonałym reżyserem. Zawsze udaje mu się uzyskać najlepsze ujęcia – niezależnie czy to z kamerą spokojnie spoczywającą na jego ramieniu, czy też gdy leży na plecach i nas nagrywa. Porusza się dookoła planu, wylewając z siebie siódme poty razem z aktorami. Praca z tak zaangażowanym reżyserem to jak spełnienie marzeń.” Nie znaczy to jednak, iż Wingard nie zna ograniczeń. W jednej ze scen, która skupia się na pościgu w piwnicy, musiał przekazać kamerę Andrew’owi Droz Palermo. Wedle scenariusza, jedna z postaci przebiec miała przez piwnicę, desperacko rozbijając światła, a następnie używając kamery ze stroboskopem w celu odwrócenia uwagi napastników. Brzmi to wspaniale na papierze, jednak scena okazała się niezwykle trudną, jeżeli chodzi o jej sfilmowanie. „Była to jedna z najbardziej wymagających sekwencji filmowych w całej produkcji, głównie z uwagi na problemy z właściwymi ujęciami oraz oświetleniem. Musiałem zwrócić się do Andrew’a o pomoc. Trzeba mu przyznać, że doskonale wiedział on co robić i szybko rozwiązał problemy z kątem padania światła.” ZAMASKOWANI MORDERCY Inną z niezwykle istotnych dla powodzenia filmu kwestii były maski noszone przez napastników. „Chcieliśmy aby maski same w sobie stały się symbolami, jednak ciężko stworzyć film o zamaskowanych mordercach nie opierając się na dokonaniach innych twórców.” Mówi Barrett. “Jestem wielkim fanem filmu Nieznajomi, jednak kiedy widzi się te maski, człowiek aż chce zapytać sam siebie – zaraz, czy ci szaleni socjopaci nie są za dnia hipsterami, którzy sami sobie szyją te niezwykłe maski?” “W nasze maski włożyliśmy wiele pracy. Nie chcieliśmy jednak aby wyglądały one na przekombinowane. Wyglądają tak, jak maski, które kupić można w sklepie. Nie chcemy, aby widownia zastanawiała się, ile bohaterowie filmu spędzili czasu w podziemiach szkoły plastycznej podczas przygotowywania noszonych nakryć twarzy.” Od samego początku twórcy filmu duży nacisk kładli na prowadzenie gry z oczekiwaniami widzów. Jak mówi o tym Wingard: „Moim zdaniem magią tego filmu była możliwość zmiany sposobu, w jaki ludzie postrzegają horrory. Jak obrzydzić widownię? Jak ją przestraszyć? Jak zaskoczyć? A co najważniejsze – jak zrobić to w taki sposób, aby widzowie chcieli oglądać nasz film kilkukrotnie?”
|
|
|
|