Fenomen
Tintina
Autorem serii jest belgijski artysta Hergé. Przygody Tintina
to jedna z najpopularniejszych serii komiksowych na świecie.
Perypetie Tintina są wznawiane częściej niż kiedykolwiek,
inspirują artystów, pisarzy, producentów i reżyserów.
Przygody Tintina są bestsellerami na całym świecie. Do tej
pory sprzedano ponad 230 mln egzemplarzy! Komiksy zostały
przetłumaczone na ponad 80 języków. We Francji co druga
rodzina posiada przynajmniej jeden album Przygód Tintina.
Bohaterem komiksu jest młody reporter Tintin, podróżujący po
całym świecie wraz ze swoim psem Milusiem. Tintin jest kimś
więcej niż nieustraszonym bohaterem o czystym sercu:
ucieleśnia wartości uniwersalne, akceptowane na całym
świecie. Wiecznie młody i niestrudzony reporter nieustannie
podbija świat, zawsze z tą samą powracającą żywotnością. W
przygodach towarzyszą mu niezwykle barwne postacie, m.in.
fajtłapowaci policjanci Tajniak i Jawniak, furiat i koneser
szkockiej whisky kapitan Baryłka, niedosłyszący profesor
Lakmus czy operowa śpiewaczka Bianca Castafiore, której
piskliwy głos postawiłby na nogi nawet umierającego.
Bohaterowie Ci wprowadzają do świata Tintina odpowiednią
dozę niepowtarzalnego kolorytu, humoru, głębi i perspektywy,
rozbawiając czytelnika do łez i czyniąc serię fenomenem
europejskiego rynku komisowego.
Pierwszy album z serii Tintin w krainie Sowietów ukazał się
w roku 1930, łącznie Hergé stworzył ich ponad dwadzieścia.
Album Tajemnica jednorożca, wydany w 1943 roku, doczekał się
w 2011 roku ekranizacji (film pt. Przygody Tintina).
Reżyserii podjął się sam Steven Spielberg, tworząc przy
pomocy animacji komputerowych pełen zapierających dech w
piersiach scen pełnometrażowy film, który naprawdę warto
obejrzeć! W tym samym roku pod wpływem filmowego rozgłosu
powstała także gra komputerowa Przygody Tintina.
Plakaty promujący film.
Tintin jest jedyną w swym rodzaju kombinacją łączącą
poruszającą opowieść, „czystą linię” i kwestie uniwersalne.
Wielu badaczy pochyla się nad tym wyjątkowym dziełem. Nawet
jeśli, jak w przypadku wszystkich prawdziwych dzieł sztuki,
fascynacja wywoływana przez Tintina okryta jest tajemnicą,
Jean-Marie Apostolides przynosi nowe wyjaśnienia w eseju
zatytułowanym: Tintin i mit superdziecka (Editions
Moulinsart, 2003). I to nowe podejście jeszcze bardziej
wzmaga przyjemność lektury słynnego komiksu.
W 1999 roku czytelnicy „Le Monde” sklasyfikowali album pt.:
Błękitny lotos na 18. pozycji wśród najistotniejszych
książek XX wieku. Tintin znalazł się w doborowym
towarzystwie, u boku Aldousa Huxleya, Sołżenicyna i Anny
Frank.
Wiele słynnych plansz z albumów Tintina zachowuje klasyczne
proporcje „złotej liczby”, niczym obrazy wielkich mistrzów,
takich jak Rubens, Rembrandt czy Veronese. Na
międzynarodowych aukcjach dzieł sztuki kolekcjonerzy płacą
astronomiczne sumy za oryginalne rysunki Hergé i wszelkie „tintinofilskie”
przedmioty. Podczas jednej z licytacji w Paryżu (1998 r.)
oryginalne szkice sprzedano za 25 000 dolarów, a najstarsze
wydania za 30 000 dolarów!
Kilka
słów o autorze:
Hergé.
Hergé to belgijski rysownik komiksowy, zaliczany do
najpopularniejszych twórców XX wieku. Oprócz serii o
reporteże Tintinie, w latach 30. napisał również serie:
Quick & Flupke czy Jo, Zette and Jocko.
Z czasem zrezygnował jednak z mniej popularnych cykli,
koncentrując się na swoim najlepszym bohaterze. Pozostawił
po sobie niedokończony ostatni album pt. Tintin i Alph-Art,
został on wydany w formie szkiców, gdyż autor nie życzył
sobie, aby ktokolwiek jego dzieło kontynuował. Hergé jest
twórcą techniki czystej linii, polegającej na zastosowaniu
wyraźnego, czarnego konturu bez odcieni. Jeśli zaś używał
kolorów – były nasycone i w jednym bloku.
„Hergé miał na moje dzieło ten sam wpływ co Disney. Dla mnie
jest on kimś więcej niż rysownikiem komiksów. U niego
istnieje wymiar polityczny i satyryczny”. – Andy Warhol
Tintin jest czytany od ponad 80 lat.
Tintin dużo podróżuje, pragnie poznawać świat i jego
mieszkańców. Jest jednocześnie dyplomatą i antropologiem,
żywo zainteresowanym innymi kulturami, chce poznać wszystkie
ciekawe miejsca na ziemi, strefy konfliktów, gdzie będzie
często odgrywać rolę mediatora a nawet pomagać wprowadzać
pokój.
Będąc bohaterem komiksów fabularnych, pozostaje jednocześnie
zanurzony w rzeczywistości. Serię rozpoczyna album „Tintin w
kraju Sowietów”, swego rodzaju opis bez podkolorowywania
ZSRR końca lat 20 ubiegłego wieku. Następna część to „Tintin
w Ameryce” gdzie Hergé przedstawi w zabawny sposób nadmiar
dzikiego, amerykańskiego kapitalizmu oraz jego powiązania ze
światem mafijnym. W części zatytułowanej „Tintin w Kongo”
odkryjemy pewien rodzaj osłodzonego paternalizmu.
Kolejne tytuły również będą miały związek z międzynarodowymi
aktualnościami, takimi jak: handel narkotykami w albumach
„Błękitny Lotos” oraz „Cygara Faraona”, ekspansjonistyczna
polityka Japonii oraz jej katastrofalne skutki w Chinach
(ponownie „Błękitny Lotos”), handel niewolnikami („Koks w
ładowni”) czy Anschluss („Berło Ottokara”). Czytając tę
książkę uważnie, możemy zauważyć, że Hergé opisuje kraj
Europy Wschodniej, gdzie znajdują się meczety i używa się
cyrylicy, co sugeruje, że może to być Kosowo, Albania bądź
połączenie obu tych krajów. Inne tematy, które zainspirowały
Hergé to na pewno kosmos w „Spacerze po Księżycu”, czy
jeszcze niejasności w zmianach reżimów latynoamerykańskich
dyktatur („Tintin i Picarosi”).
Tintin jest zanurzony w rzeczywistości swojego czasu i
działa z charakterystycznym belgijskim pragmatyzmem. Ale
można w nim odnaleźć także wielkie nakłady empatii wobec
innych, hojność wyniesioną z tradycji harcerskiej oraz
pokojową filozofię (najczęściej…). Tintin jest odważny,
wierny w przyjaźni, zawsze gotów pomagać najsłabszym, czy to
Indianom, najbardziej poszkodowanym w społeczeństwie
południowoamerykańskim, gdzie byli często pogardzani,
chińskiej sierocie, czy małej Cygance, odrzuconej przez
społeczeństwo… Tintin jest bardzo belgijski w swoim
niebraniu siebie na serio, w nieporywaniu się w wielkie mowy
moralizatorskie czy polityczne. Ta prostota i hojność
przysporzą mu miliony czytelników.
Gdy powstawało to nasączone wartościami humanitarnymi
dzieło, Hergé przejawiał ciągle zainteresowanie śmiesznymi
sytuacjami, zaskakującymi i zabawnymi osobistościami,
nieoczekiwanymi zdarzeniami, grami słownymi (Belgowie
mówiący po francusku i po niederlandzku z pewnością
podziwiają z łatwością gry słowne rysownika).
Tintin jest rzecznikiem wartości społeczeństwa belgijskiego
swojego czasu i jest to powód dla którego nadal funkcjonuje
w rzeczywistości, będąc de facto jednym z największych
ambasadorów Belgii, jeśli nie największym.
Raoul Delcorde
Ambasador Belgii w Polsce (wypowiedź prywatna)
|
|
Ważne daty:
22 maja 1907 r. – w Etterbeek w Belgii urodził się Georges
Prosper Remi, czyli Hergé.
10 stycznia 1929 r. – Tintin i Miluś pojawiają się po raz
pierwszy w Le Petit Vingtieme.
Rok 1930 – ukazuje się pierwszy album pt.: Tintin w kraju
Sowietów.
Rok 1946 – publikacja pierwszego numeru tygodnika pt.: „Tintin”.
Rok 1954 – Tintin spaceruje po Księżycu, piętnaście lat przed
Neilem Armstrongiem.
Rok 1976 – ukazuje się ostatnia przygoda Tintina pt.: Tintin i
Pikarosi.
3 marca 1983 r. – Hergé umiera w wieku 76 lat.
Rok 2011 – premiera filmu w reż. Spielberga pt.: Przygody Tintina, a także gry komputerowej pod tym samym tytułem
UWAGA!
Wydawnictwo Egmont przygotowało nowe wydanie wszystkich Przygód
Tintina, w powiększonym formacie (taki sam jak oryginalnego
wydania), miękkiej oprawie, każdy tom w osobnym albumie.
Przygody
TINTINA
Czarna wyspa
Hergé
Po przygodach w Ameryce Południowej Tintin ma nadzieję na
zasłużony odpoczynek. Niestety, szybko traci złudzenia, kiedy,
pomagając załodze rozbitego samolotu, zostaje… postrzelony! Oto
początek historii, w której bohater trafia do Wielkiej Brytanii,
a tam pewni ludzie spróbują się go pozbyć raz na zawsze.
Najpierw Tintin zostanie aresztowany przez panów Tajniaka i
Jawniaka, potem wykryje szajkę fałszerzy banknotów i ich
kryjówkę na wyspie u wybrzeży Szkocji. Zgodnie z miejscową
tradycją na wyspie grasuje krwiożercza bestia, czy to wystarczy,
by powstrzymać śledztwo dzielnego reportera?
W Czarnej wyspie Hergé wykorzystał doniesienia prasowe o próbie
destabilizacji gospodarki sowieckiej przez wprowadzenie do
obiegu fałszywych pieniędzy, a pierwowzorem złowrogiego doktora
Müllera był Georg Bell, Szkot, który przyjął obywatelstwo
niemieckie i współpracował z nazistami. Ciekawostką jest, że
autor – w dwa lata po pierwszej emisji telewizyjnej BBC –
zaprezentował publiczności tę technologię.
Przygody
TINTINA
Pęknięte ucho
Hergé
Po przygodach w Rosji, Afryce, na Bliskim i Dalekim Wschodzie
Tintin wyrusza do Ameryki Południowej śladem zaginionego posążka
Arumbayów. Akcja rozgrywa się w fikcyjnym państewku San Teodoros,
bananowej republice, gdzie władza przechodzi z rąk do rąk.
Tintin trafia na trop pradawnej cywilizacji i wielokrotnie unika
okrutnej śmierci z rąk tubylców, by w ostatniej odsłonie stanąć
przed plutonem egzekucyjnym pod zarzutem terroryzmu…
Hergé inspirował się wydarzeniami z lat 30. XX wieku, między
innymi wojną między Boliwią a Paragwajem o kontrolę nad obszarem
roponośnym, docierającymi do Europy wiadomościami o rosnących
fortunach właścicieli pól naftowych i handlarzy bronią oraz o
korupcji postkolonialnych urzędników.
Przygody
TINTINA
Berło Ottokara
Hergé
Ta historia zaczyna się od walizki, którą Tintin znajduje na
ławce w parku w Brukseli. Spełniając dobry uczynek, bohater
oddaje zgubę właścicielowi, profesorowi Alembikowi – znawcy
pieczęci. Przypadkowe spotkanie szybko staje się początkiem
wspólnej przygody w bałkańskim państwie Syldawia.
Tym razem Tintin spróbuje odzyskać królewskie berło i nie
dopuścić do zajęcia Syldawii przez sąsiednią Bordurię.
Berło Ottokara nawiązuje do dwóch wydarzeń historycznych – próby
pozbawienia władzy króla Rumunii Karola II przez pronazistowską
Żelazną Gwardię oraz do anszlusu Austrii w 1938 roku. |
|