Po śmierci dziadka (był bogatym przemysłowcem) rodzina popada w kłopoty finansowe a 14 letni wówczas Howard zaczyna miewać myśli samobójcze. Nerwica młodego L. sprawiła, że nie dostał się na uniwersytet. W 1921 umiera matka L., która od śmierci męża ciężko chorowała na nerwy. L. wyjeżdża do Nowego Jorku gdzie poznaje Sonię Haft Greene, która staje się jego żoną. Howard i Sonia żyją ze sobą rok a potem rozpada się ich małżeństwo (rozwód wzięli po 5 latach). W kwietniu 1925 roku L. wraca do Providence, rozczarowany i przytłoczony wielkim miastem (nigdy więcej nie opuścił Providence).
dom Lovecrafta
L. prowadził obfitą korespondencję, do jego przyjaciół należeli między innymi tacy pisarze jak Robert Bloch i Fritz Leiber. Największa więż łączyła go z twórcą Conana Robertem Howardem, po którego samobójczej śmierci wpadł w depresję. Znawcy obliczają, że podczas swego życia L. napisał około 100.000 listów. Jegolity osiągały rozmiar kilkudziesięciu stronic. Większość swego życia Lovecraft cierpiał na bezsenność, nocami pisał listy lub spacerował po okolicach Providence.
H. P. Lovecraft i William J. Dowdell
L. nie opublikował za życia żadnej swojej pracy, dopiero po jego śmierci wywołanej rakiem jelit jego przyjaciele zabrali się za uporządkowanie spuścizny. W 1939 roku ukazała się jego pierwsza książka „outsider and Others”.
Krytycy L. zarzucają mu wyraźne kierowanie się w stronę nietzscheańskiej idei nadczłowieka a nawet zapędy faszystowskie. Mimo, że takie stwierdzenia są zbyt przesadne znany jest fakt, iż L. miał negatywny stosunek do emigrantów, którzy wg. niego burzą ład budowany latami.
artykuł udostępniony przez miesięcznik „Wiedza Tajemna”
Krzysztof Azarewicz HOWARD PHILLIPS LOVECRAFT IGRAJĄC Z ZAKAZANYM
„Prawdziwie mroczna opowieść zawiera w sobie coś
więcej aniżeli tajemnicze morderstwo, krwawe kości
lub brzęczące wedle zwyczaju łańcuchy. Muszą
pojawić się w nim nieznane siły i pewna atmosfera braku
tchu oraz niewyjaśnionego lęku przed czymś, co
pochodzi z zewnątrz. Obecna także winna być
stająca się tematem opowieści aluzja, wyrażona
ze złowieszczą powagą, a dotycząca najbardziej
przerażającej koncepcji ludzkiego umysłu – szkodliwego
częściowego zawieszenia czyli przegranej tychże
i praw Natury, które są naszymi jedynymi strażnikami
przed napaścią ze strony chaosu i demonów z nieprawdziwych przestrzeni
Powyższe słowa zdają się nie tylko odzwierciedlać idealną atmosferę mrocznej gotyckiej powieści, lecz odnoszą się do życia najwybitniejszego przedstawiciela tego gatunku oraz ich autora, Howarda Phillipsa Lovecrafta. Urodził się on 20 sierpnia 1890 roku w Providence, w stanie Rhode Island. Od niemal początku swej inkarnacji, Lovecraft zdawał się być niezwykle utalentowany. W wieku dwóch lat powtarzał wiersze, gdy miał trzy, potrafił czytać, a pisać zaczął w wieku lat sześciu lub siedmiu. Już wówczas jego zainteresowania obracały się wokół Nieznanego, świata baśni i mitu. Zafascynowany był bowiem Arabskimi Nocami i grecką mitologią. Jako chłopiec przebywał sam i cierpiał na wiele chorób, wiele z nich miało podłoże czysto psychologiczne. Jego ojciec, Winfield, zmarł jako szaleniec prawdopodobnie na syfilis, gdy Howard miał osiem lat. Zaraz po śmierci ojca, a wkrótce i dziadka wychowywany był odtąd przez same kobiety; wpierw przez matkę, która cierpiała na poważne psychiczne załamanie po śmierci męża i dręczyła swojego syna do końca swego życia (zmarła również w zakładzie dla obłąkanych), a potem przez dwie starsze i niezwykle purytańskie ciotki.
Swoje pierwsze 20 lat spędził w czytelni. Już w wieku ośmiu lat zaczął pasjonować się nauką, zrazu chemią, później astronomią. Począł wydawać powielaną Gazetę Naukową (1899-1907) i Żurnal Astronomiczny (1903-1907). Wkrótce potem doczekał się swych pierwszych publikacji w czasopismach profesjonalnych. Praktycznie caly ten czas spędzil niczym eremita. Samotny, niezdolny do nauki z powodu swych chorób (głównie zmyślonych, gdyż był hipochondrykiem), często myślał o samobójstwie. Podobnie jak matka cierpiał na poważne nerwowe załamanie, co nie pozwoliło mu wstąpić na Brown University. Wszystkie te kłopoty stanowiły dla niego wielkie źródło wstydu i z pewnością przyczyniły się do tego, iż był nieśmiały, a w konsekwencji tego, przebywał z dala od ludzi. Pochalaniane w niezwykłych ilościach książki, samotność, częste spacery po lassch i dzikich wzgórzach Nowej Anglii, rozbudziły w nim i tak już wrażliwą wyobraźnię. Prawdopodobnie już wtedy młody Lovecraft począł dostrzegać Nieznane, obecne w Naturze i głębszych pokładach jego psychiki. Powiada się, iż wtedy właśnie rozpoczął wędrować nocami po gęstych puszczach i w nie nienawiedzanych ich obszarach, budować ołtarze i czcić dziwne starożytne bóstwa. Wszystko wskazuje na to, że w tym momencie Lovecraft przeżył poważny kryzys egzystencjalny. Był introwertywny i nerwowy od samego dzieciństwa, a sprzyjały temu liczne nieszczęścia w rodzinie. „Byłem bliski wegetacji niczym zwierzę…”, pisał wówczas Lovecraft. Od stanu absolutnego wycofania się z życia społecznego uratowała go możliwość pisania i współpracy ze Zjednoczonym Stowarzyszeniem Pisarzy – Amatorów. Jego poezje i fikcyjne opowiadania, takie jak Bestia w Jaskini, Alchemik, Grobowiec czy Dagon zwróciły nań uwagę wielu pisarzy i krytyków. Chyba można zaryzykować stwierdzenie, iż w przypadku Lovecrafta wystąpiły objawy tak zwanej dezintegracji pozytywnej. Uaktywnił się dostęp do niezwykle twórczych i inspirujących obszarów umysłu, co pozwoliło mu zintegrować swoją psychikę.
CDN
H.P. Lovecraft: Biografia S.T. Joshi
H.P. Lovecraft w ciągu ponad siedemdziesięciu lat od śmierci stał się prawdziwą ikoną kultury popularnej, choć jako pisarz wciąż pozostaje postacią niezwykle zagadkową. W tej pierwszej pełnowymiarowej biografii twórczej Lovecrafta S.T. Joshi – wybitny znawca literatury grozy – sięgnął do najgłębszych źródeł, by sprostować wszelkie nieścisłości wiążące się z jakże skomplikowaną osobowością „dżentelmena z Providence”, a także zbadać literackie, filozoficzne, kulturalne oraz historyczne podłoże dzieł Lovecrafta. Biografia Joshiego rozwieje większość mitów i legend związanych z Lovecraftem jako człowiekiem, a także przekona wielu nowych czytelników do sięgnięcia po jego fascynujące, tchnące niesamowitością utwory, które tworzą kanon współczesnej literatury grozy.
„Książka H.P. Lovecraft: Biografia zaskoczy nawet czytelnika dobrze zaznajomionego z dziełami Lovecrafta oraz gotycką legendą jego życia”.
Joyce Carol Oates
The Alchemist 1908
Ashes 1923
At the Mountains of Madness 1931
Azathoth 1922
The Battle that Ended the Century 1934
The Beast in the Cave 1905
Beyond the Wall of Sleep 1919
The Book 1933
The Call of Cthulhu 1926
The Case of Charles Dexter Ward 1927
The Cats of Ulthar 1920
Celephais 1920
The Challenge from Beyond 1935
Collapsing Cosmoses 1935
The Colour Out of Space 1927
Cool Air 1926
The Crawling Chaos 1920/21
The Curse of Yig 1928
Dagon 1917
Deaf, Dumb, and Blind 1924
The Descendant 1926
The Diary of Alonzo Typer 1935
The Disinterment 1935
The Doom That Came to Sarnath 1919
The Dream-Quest of Unknown Kadath 1927
The Dreams in the Witch House 1932
The Dunwich Horror 1928
The Electric Executioner 1929
The Evil Clergyman 1933
Ex Oblivione 1920/21
Facts Concerning the Late Arthur Jermyn 1920
The Festival 1923
From Beyond 1920
The Ghost-Eater 1923
The Green Meadow 1918/19
The Haunted House 1898/1902
The Haunter of the Dark 1935
He 1925
Herbert West – Reanimator 1922
History of the Necronomicon 1927
The Horror at Martin’s Beach 1922
The Horror at Red Hook 1925
The Horror in the Burying-Ground 1933/35
The Horror in the Museum 1932
The Hound 1922
Hypnos 1922
Ibid 1928
In the Vault 1925
In the Walls of Eryx 1936
John, the Detective 1898/1902
The Last Test 1927
Life and Death 1920
The Little Glass Bottle 1897
The Loved Dead 1923
The Lurking Fear 1922
The Man of Stone 1932
Medusa’s Coil 1930
Memory 1919
The Moon-Bog 1921
The Mound 1930
The Music of Erich Zann 1921
The Mysterious Ship 1902
The Mystery of the Grave-Yard 1898
The Mystery of Murdon Grange 1918
The Nameless City 1921
The Night Ocean 1936
The Noble Eavesdropper 1897
Nyarlathotep 1920
The Other Gods 1921
Out of the Aeons 1933
The Outsider 1921
Pickman’s Model 1926
The Picture 1907
The Picture in the House 1920
Poetry and the Gods 1920
Polaris 1918
The Quest of Iranon 1921
The Rats in the Walls 1923
A Reminiscence of Dr. Samuel Johnson 1917
The Secret of the Grave 1898/1902
The Secret Cave or John Lees Adventure 1898
The Shadow Out of Time 1935
The Shadow Over Innsmouth 1931
The Shunned House 1924
The Silver Key 1926
The Statement of Randolph Carter 1919
The Strange High House in the Mist 1926
The Street 1920
Sweet Ermengarde 1917
The Temple 1920
The Terrible Old Man 1920
The Thing in the Moonlight 1933
The Thing on the Doorstep 1933
Through the Gates of the Silver Key 1933
„Till A’ the Seas” 1935
The Tomb 1917
The Transition of Juan Romero 1919
The Trap 1931
The Tree 1920
The Tree on the Hill 1934
Two Black Bottles 1926
Under the Pyramids 1924
The Unnamable 1923
The Very Old Folk 1927
What the Moon Brings 1922
The Whisperer in Darkness 1930
The White Ship 1919
Winged Death 1933