Site icon KOSTNICA – POZORNIE MARTWA STREFA || Kostnica.Com.PL

Powieść graficzna na podstawie słynnego opowiadania Shirley Jackson „Loteria”

„SZCZĘŚLIWCY”

Któż z nas nie zna prozy Shirley Jackson? (jeśli w tym momencie podrapaliście się w głowę, radzę wygooglować sobie jej nazwisko i udawać, że zawsze ją kojarzyliście) „Nawiedzony dom na wzgórzu”, jej najsłynniejsze dzieło, to już prawdziwa legenda literatury grozy, którą znać powinien każdy szanujący się fan horroru i klasyki po prostu. Teraz twórczość autorki możecie poznać w nieco innej, bo komiksowej formie. Ale i w tej formie historia wypada znakomicie, a co więcej, naprawdę satysfakcjonuje.

Każdy zna takie miasteczka, jak to. Tu wszyscy znają wszystkich, każdy wie o każdym wszystko, a wszystko wydaje się idealne, ale to tylko fasada. Wszyscy drżą bowiem przed doroczną loterią. Rok w rok nazwiska mieszkańców trafiają do drewnianego pudełka. Wylosowane zostaje tylko jedno, ale do czego? I co czeka „szczęśliwca”?

Loteria to jeden z bardziej znanych utworów Shirley Jackson. Po raz pierwszy w formie opowiadania pojawił się w roku 1948 – roku, kiedy to autorka debiutowała powieścią „The Road Through The Wall” – a teraz wraca w formie powieści graficznej. I to nie byle jakiej, bo stworzonej przez Milesa Hymana, malarza, ilustratora pracującego np. dla „The New York Times”, „Le Monde” czy marki Louis Vuitton, autora m.in. komiksu „Black Dhalia”, a co ważniejsze wnuka samej Shirley Jackson. Czy taki album mógł się nie udać?

Nie. Owszem, można zepsuć dosłownie wszystko i wcale nie trzeba się przy tym starać, jednak szanse na to w tym wypadku były bardzo małe. I ostatecznie powstał kawał świetnego komiksu, który z szacunkiem podchodzi do kultowego pierwowzoru. Hyman stworzył dzieło satysfakcjonujące zarówno jako adaptacja prozy autorki cenionej przez samego króla horroru Stephena Kinga, jak i po prostu graficzna powieść grozy. Scenariusz jest świetny, ale przy tak znakomitym materiale źródłowym niczego innego nie można się było spodziewać. Dobre tło obyczajowe, dobre, niespieszne tempo akcji, konkretnie nakreślone postacie, a wreszcie to, co najważniejsze: klimat, który jest po prostu świetny. Wszystko to daje naprawdę znakomitą lekturę.

Ale nie oszukujmy się, przede wszystkim liczą się tu ilustracje. Dla samej opowieści można by przecież przeczytać pierwowzór. Jednak ilustracje Hymana są po prostu świetne. Dość proste, ale realistyczne, nastrojowe i znakomicie oddające zarówno mrok, jak i klimat Ameryki sprzed niemal wieku. A wszystko to ładnie wydane i edytorsko dopracowane. Fanom prozy Jackson i miłośnikom horrorów polecam „Loterię” z czystym sercem.

Michał Lipka

Przepełniona napięciem i grozą historia społeczności ślepo trwającej w tradycji, podążającej tropami swoich przodków, bezrefleksyjnie egzekwującej pradawne, okrutne tradycje

Autor jest wybitnym ilustratorem, postacią niezwykle znaną i cenioną w świecie komiksu, i wnukiem Jackson

W 1948 roku „The New Yorker” opublikował opowiadanie o małym, idyllicznym amerykańskim miasteczku, w którym wszyscy znają się po imieniu. Każdego roku te imiona zapisywane są na kartkach i wkładane do drewnianego pudełka. Tylko jedno zostanie wylosowane, ale w tej loterii nikt nie chce być zwycięzcą.
To opowiadanie nazywa się „Loteria” i uważane jest za jedno z najdoskonalszych w dorobku Shirley Jackson, autorki m.in. „Poskramiania demonów”, czy „Nawiedzonego domu na wzgórzu”, powieści grozy które były wielką inspiracją dla Stephena Kinga, czy Neila Gaimana. W momencie publikacji wywołało skandal, wielu czytelników „The New Yorker” zrezygnowało z prenumeraty magazynu, autorka dostawała listy z pogróżkami. Po latach stało się jednym z najsłynniejszych opowiadań w historii amerykańskiej literatury o czym świadczy choćby jego pojawienie się w serialu „Simpsonowie”.


Ponad 70 lat po publikacji „Loteria” wciąż budzi silne emocje. Niepokój i gniew. Wciąż aktualne są też pytania, które stawia. O społeczny konformizm, tradycję, instytucjonalną przemoc, strach jako narzędzie kontroli…
Powieść graficzna Milesa Hymana, wybitnego ilustratora i jednocześnie wnuka Shirley Jackson, jest czymś więcej niż adaptacją tego opowiadania. Sposób, w który buduje on swoją opowieść – odsłaniając kolejne jej elementy powoli i z wielką dbałością detale – pozwala spojrzeć na „Loterię” z nowej, ale nie mniej niepokojącej perspektywy.

„Loteria” to najbardziej kontrowersyjna rzecz opublikowana kiedykolwiek w The New Yorker”.
Jonathan Lethem

„Jackson udało się dokonać czegoś, o czym marzy każdy pisarz – napisane przez nią słowa w jakiś niewyjaśniony sposób stawały się czymś więcej niż tylko zbiorem liter”.
Stephen King

„Niezwykła pisarka”.
Neil Gaiman

„Jej opowiadania należą do najstraszniejszych, jakie kiedykolwiek zostały opublikowane”.
Donna Tartt

„Shirley Jackson jest jedną z tych operujących charakterystycznym i niepodrabialnym stylem pisarek, której osiągnięcia nie są może tak znane jak Melville’a, Jamesa, Hemingwaya, czy Faulknera, ale wciąż robią olbrzymie wrażenie”.
Joyce Carol Oates

O autorze komiksu:
Miles Hyman – urodzony w stanie Vermont ilustrator, malarz, autor komiksów. Uczył się rysunku oraz technik drukarskich najpierw w The Buxton School i na Wesleyan University, by zakończyć edukację w słynnej Ecole des Beaux-arts w Paryżu. Zaczął wystawiać swoje obrazy jeszcze w trakcie studiów, a jego pierwsze prace opublikowane zostały w 1987 roku w komiksowym wydawnictwie Futuropolis. Od tamtej pory prace Hymana ukazują się w książkach, czasopismach i galeriach na całym świecie, zyskując uznanie i liczne nagrody. Wśród jego klientów znajdują się m.in. „The New Yorker Magazine”, „The New York Times”, Chronicle Books, Gallimard, „GQ”, „Le Monde” czy Louis Vuitton.

Tytuł: Loteria
Autor: Miles Hyman
na podstawie opowiadania Shirley Jackson
Tłumaczyła: Mira Michałowska
Premiera: 22 stycznia 2020
Format: 162 x 237 mm
Oprawa: twarda
Stron: 160
Cena: 49,90 zł

Z WERSJI ANGIELSKIEJ

Exit mobile version